Nepal 2011

Op 24-09-2011 om 17:00 aangekomen in Nepal. De reis verliep goed. Wel een kleine vertraging op Dubai maar dat gaf wel de gelegenheid om even de benen te strekken op Dubai airport.
Na het verkrijgen van onze visums in Nepal zijn we naar ons questhouse gebracht. Een ritje van ongeveer 6 kilometer maar je bent direct weer wakker. Het verkeer zou hier links moeten rijden. En dat rijden ze ook, of rechts , of links-rechts-links. Toeteren om te laten horen dat je er aan komt, en dat doet dus inderdaad iedereen. Raampje open en dan komt er een enorme mengeling van geuren je neus in. Dit varieerd van rottingslucht tot lekkere wieroken en kruiden. Smog en de lucht van diesel/uitlaatgassen is overal. Na aankomst onze eerste dal bath (hopi pika) gegeten maar we waren te moe om nog wat te doen.
Vandaag 25-09 vroeg opgestaan. wij verblijven in het Family peace questhouse in de wijk Thamel. Erg simpel maar schoon. Eigen douche en toilet. Vandaag gevraagd om een andere kamer die grenst aan een leuk zitje, en dat was geen probleem. Van daar uit kijk je over de hele wijk. 
Vanmorgen na een ontbijt een rondje wezen lopen in de wijk. Rijk aan winkeltjes, iedere vijf meter aangesproken worden voor een taxi, eten of wat dan ook. Standaard antwoord "no thank you, have a nice day" en stug doorlopen.
Marc is nog even alleen geweest om wat drinken te halen. Men staat ons allemaal erg verbaasd aan te kijken vanwege onze lengte en marc vanwege zijn maat 47. Vinden ze wel erg groot :)

Nepal 2011, september

Links Dubai airport met zijn palmen in de transferhal.
Rechts Petra op het zitje vlak voor onze kamer en in het midden het uitzicht vanaf die zelfde plaats. 

tandarts

2e dag in Nepal en Petra wordt wakker met een wat vreemd gevoel in haar kaak. Pijn is er dan weer wel en dan weer niet. 3e ochtend is de pijn flink erger geworden en slechts licht te dempen met een flinke hoeveelheid brufen.
Oh shi...  waar vind je in Nepal een goede tandarts ??? Toevallig had ik op een Nepal forum iets gelezen over een tandarts met de naam "healthy smile clinic". Wat vreemde naam voor een tandarts maar toch maar even snel op google zoeken. Inderdaad door toeristen omschreven als goede tandarts. En voor ons lopend te doen. Kilometer of drie bij ons hotel vandaan. Afspraak gemaakt en we konden dezelfde middag komen. Inschrijven, consult, x-ray, en wat blijkt; een enorme ontsteking in haar rechter onderkaak. Behandeling --> antibiotica en pijnstilling. En oh ja... toch maar even voor een x-ray van de hele kaak. "Is dat te belopen?" vragen wij nog. "Ja wel, een minuut of 20" was het antwoord. En daar was niets over gelogen na 20 minuten waren we lekker op weg. Hele wijk gezien bij het voormalig royal palace. Foto laten maken en weer terug naar de tandarts. 9 oktober terug komen om de hele kies open te leggen en een nieuwe wortelkanaal behandeling te doen. Vanaf morgen is er namelijk een hollyday en dat duurt 12 dagen. Alles dicht :)
ehhh...ok have a nice hollyday. Als het echt niet meer zou gaan mogen we wel een noodnummer bellen en dan komt de tandarts alsnog, dat verwacht je dan weer niet.

En net op tijd binnen voor de dagelijkse bui die je hier goed aan ziet komen. Links op de berg de torens van een van de grootste stupa in Nepal; de swoyambhu nath stupa

Heilige dieren

Er wordt wel gezegd dat Nepal meer festival- en feestdagen heeft dan dagen in een jaar. Momenteel wordt het "Dasain" festival gevierd. 15 dagen festiviteiten met en paar hoogtepunten. "7th day of 'sacred flowers' " phulpati genaamd en "the great 8th day" of te wel 'Maha Astami' wat de periode van offering in zal luiden. honderden geiten en buffels worden geslacht. De start wordt gemaakt op de achste dag om 12:00 op durbar square waar 8 buffels en 108 geiten worden geofferd ter ere van 'durga'. Op 'Navami' ( de negende dag) gaat men door met offeren en worden onder andere de wielen van ieder voertuig met bloed overgoten om deze te verzekeren van een veilig jaar op weg weg. Zo wordt op het vliegveld bijvoorbeeld 1 geit geofferd voor ieder nepalees vliegtuig. Op de straten is het nu een enorme drukte. Mensen kopen nieuwe kleding of spullen om kleding te maken. Dit is belangrijk op de tiende dag. Dit is feitelijk een familie dag. De avond van de tiende dag wordt gekenmerkt door optochten geleid door priesters welke zijn verkleed als verschillende goden. Dit wordt ook wel een zogenaamde "sword procession" genoemd omdat de priesters houten zwaarden bij zich hebben. De dag is ter ere van 'lord Rama' en viert zijn overwinning over de duivel koning 'Ravana' in Ramayana.
Wij begrijpen dat jaren geleden op dit soort dagen eigenlijk alles gesloten was. Nu is, vooral in de toeristen gebieden, gewoon alles open. Wel is het een drukte van belang omdat iedereen zijn familie op gaat zoeken. Kathmandu met zijn 1 miljoen mensen trekt dus heel veel extra mensen aan op dit soort dagen en dat merk je goed in de toch al smalle starten. Overal staat het verkeer vast. Zeker als een paar koeien besluiten op de hoofdweg een middagdutje te gaan doen. Voor zo ver we tot nu toe meemaken is dit een drukke vieze en totaal overbevolkte stad maar wel 1 waar je altijd nieuwe dingen blijft zien. Achter ieder hoek een tempel of iets bijzonders. duizenden en duizenden winkeltje in iedere straat en steeg. Te veel om te bevatten.
Een nadeel is dat je tegenwoordig op ieder plein moet betalen. Op elke durbar square vraagt men entree van ongeveer 3 euro per persoon. Op een enkele keer na doe ik daar niet aan mee. Er is genoeg te zien en ik krijg ook niet het idee dat het geld gebruikt wordt voor het onderhoudt van deze pleinen. Wel jammer dat men op deze manier te werk gaat.
Verder hebben wij opnieuw via skype gesproken met onze contactpersoon bij wie wij naar alle waarschijnlijkheid ook een aantal maanden gaan wonen. Vanwege het Dasain festival en de tansarts behandelingen van Petra, wat de goede kant uit gaat, hebben we pas rond 10 oktober onze eerste afspraak.
Direct de uitnodiging om samen met zijn familie te gaan eten. grootouders, ouders en twe broers wonen samen in een huis waar wij dan straks nog bij gaan komen.
Zal een gezellige drukte geven.

festivals en feestdagen

er zijn nog al wat dieren die vanuit het hindoeisme als heilig worden beschouwd. Ik zal hieronder een korte opsomming geven van de meest belangrijke. Dit omdat deze nog wel eens terug gaan komen op mijn pagina's.

* De koe:
Iedereen weet dat koeien tot de heiligste dieren van India behoren. Volgens een oude legende was de koe Surabhi, moeder van alle koeien, een van de schatten die uit de kosmische oceaan werden gekarnd. Haar pangavya of 'vijf producten' - melk, yoghurt, boter, mest en urine - bezaten een zeer zuiverend vermogen. Vrouwen vangen soms de urine van het dier op om het te drinken als medicijn. De mest wordt opgevangen om te dienen als brandstof. Toch heeft de koe geen eigen tempels. Ze wordt op straat vereerd vanwege zichzelf. In het zuiden van India doet ze dienst als waarzegster - bekleed met fraaie kleden en haar horens beschilderd en versierd met koperen dopjes. Het aantal keren en de manier waarop ze haar kop schudt, onthullen de toekomst.
* De aap: er vele festivals en verhalen rond Hanuman, de apengod die Rama te hulp schoot bij zijn oorlog tegen de demon Ravenna, ontvoerder van Rama's echtgenote Sita. Elk jaar wordt de Ramayana opnieuw opgevoerd. De heiligheid van Hanuman strekt zich wel uit tot apen in het algemeen. Met name boeren en eenvoudige mensen vereren de aap. Opmerkelijk genoeg wordt in de vroege heilige teksten de aap niet genoemd als heilig dier. Toch zullen mensen apen niet snel afmaken: toen in Pushkar een nogal agressieve apen bende de was stal en mensen van het dakterras duwde, werden ze gevangen en in een vrachtauto naar een rustiger oord vervoerd.
* De stier: Een dier dat door iedereen als heilig wordt beschouwd, is ook de stier Nandi: het 'rijdier' van Shiva. In de vele Shiva-tempels die over India verspreid liggen, staan vaak reusachtige beelden van Nandi, die rustig op zijn knieën ligt om offerandes in ontvangst te nemen. Ook is de stier het onderwerp van het jaarlijkse Nandotsaba-festival. Hier wordt Nandi voorgesteld als de vader van de grote kudde van Krishna. Overal waar Vishnu-aanhangers zijn, wordt het festival gevierd met muziek en dans. Onder luid gejuich wordt een gouden beeld van de stier door de tempel gedragen - alleen al de aanblik ervan brengt geluk.
* De kraai, de hond en de rat: Honden en kraaien worden zowel gevreesd als vereerd: als boodschappers van de dodengod Yama kun je ze beter te vriend houden, maar een al te nauw contact is vragen om moeilijkheden... Ook tegenover de rat is de houding dubbelzinnig: niemand is blij als er een rat door het huis rent. Toen het vermoeden van een pestepidemie in Surat rees, werd onmiddellijk een rattenvangcampagne opgezet. In Bombay verdienen straatjongens een (kleine) som geld voor elke rat die ze dood afleveren bij een verzamelpunt - vies werk dat niets met enige vorm van heiligheid te maken heeft. Maar in Deshnoke, bij Bikaner, staat de Karni Mata, een beroemde tempel waar mensen van heinde en verre naartoe komen om zich op blote voeten een weg te banen door honderden ratten. Heiligheid blijkt dus nogal relatief.
* De slang:  Een vergelijkbare status van eng heilig beest heeft ook de slang, na de koe onbetwist het meest vereerde dier in India. De slang ontleent haar beroemdheid bovenal aan haar rol in het ontstaan van de kosmos. Volgens de bekendste mythe rustte Vishnu op een bed van de duizendkoppige slang Shesha. In zijn slaap groeide uit zijn navel een lotus waarin Brahma geboren werd, de schepper van de wereld. De slang hoort dus al vanaf het begin der tijden tot de kosmos.

Apen en koeien zien we hier genoeg. Vreemd was echter het plaatje hieronder. Alleen de typisch "hollandse" koe ide wij hier regelmatig door de straten zien lopen maar zelfs koeien met een oormerk. Dat verwacht je dan weer niet.