Thailand 2012, juli - pagina 2

Bridge over the river Kwai

Vanmorgen redelijk laat opgestaan. Omdat wij naar de, historisch gezien, belangrijke brug over de rivier de Kwai wilde lopen betekende dat dus rond 12:00 starten. Op het heetst van de dag en dat hebben wij dan ook geweten. Stukje van een paar kilometer maar wel helemaal doorweekt van het zweet aankomen. Na een half uurtje lopen is het net alsof je door een bui regen hebt gelopen.

En natuurlijk is de brug zoals iedere andere brug als je niet even verder denkt of kijkt. Voor de spoorlijn naar Birma is een krijgsgevangene gestorven voor iedere 1,5 meter rails tussen 1943 en 1945. Het is enigszins triest dat dit nu een grote toeristische trekpleister is. Dat gegeven op zich is niet zo vreemd maar rond de brug heerst een uitgelaten stemming. Overal harde muziek en kraampjes en dat is wat vreemd op zo'n plek. Stel je voor dat hetzelfde zou gebeuren rond de concentratie kampen die zijn te bezichtigen.

Als je op de brug zelf staat is ook een tweede brug te zien. Vroeger was er nog een houten brug en die  is tijdens WO-II eerst gebruikt als aanvoerlijn maar later als back-up. Omdat de bruggen met regelmaat werden gebombardeerd bleef ook de 2e brug in gebruik. Morgen gaan we vanaf hier met een klein treintje naar Nam Tok over de 'death railway'. Vandaar lopen wij naar 'hellfire pass'. Het is een stukje van 5 a 6 kilometer door de bergen. Maar de pas is erg warm (zoals de naam al aangeeft). Als het te warm is lopen wij maar een deel door de bergen.

De brug over de rivier de Kwai is een onderdeel van de dodenspoorlijn die van thailand naar birma liep en geheel is gebouwd door 100.000 krijgsgevangenen en ongeveer 100.000 thai en birmanen. Van de 100.000 krijgsgevangen stierven er vele. Onder de Nederlanders was het sterftecijfer > 20 %. Vele stierven door tropische ziekten, honger, geweld van de bewakers, ongevallen. Van de 100.000 zuid-oost aziaten was het sterftecijfer > 60 %. Het is ongelooflijk met hoeveel menselijk leed deze spoorlijn is gebouwd.

Death railway en hellfire pass

Waar de brug over de rivier de Kwai een soort pretpark is geworden, zo in herinnering aan wat er gebeurd is vind je in de hellfire pass. Het gebied is militair terrein. Je mag er bv niet roken en je moet alles schoon houden. Het gebied en museum zijn gratis te betreden en er zijn audio toers beschikbaar (ook nederlands). Je loopt door de hellfire pass waar krijgsgevangenen zonder zwaar gereedschap de spoorlijn dwars door de bergen aan moesten leggen. Het was hier zo zwaar dat 90 % het niet heeft overleeft. Ook hier werden veel Nederlanders te werk gesteld. Indrukwekkend om daar rond te lopen met het verhaal op de achtergrond op je koptelefoon. Het is wel goed om te zien dat alles met zo veel respect wordt bijgehouden en verzorgt. Het idee voor het monument kwam overigens vanuit australie. De spoorlijn is na de 2e wereldoorlog grotendeesl weer afgebroken door de thaise regering die het niet wilde onderhouden. Het originele spoor loopt nog tot Namkot. En 40 km na Namkot is dus de 5 - 7 km van de hellfire pass tot monument verheven.

Erawan watervallen

17-07 Marc was gisteren al gegaan en vandaag zijn wij naar de Erawan watervallen geweest. De waterval heeft 7 plateau's verspreidt over 1,5 kilometer hoogte verschil. Dus je loopt feitelijk van niveau naar niveau. Op een aantal van deze nivo's is het water lekker diep en is het mogelijk om te zwemmen. Op 1 nivo kan je van een rots afglijden om in het diepe water terecht te komen. Het water is lekker koel en het is heerlijk om even te zwemmen nadat je een stuk hebt geklommen en nat bent van het zweet. In het water zitten veel kleine visjes. Dezelfde visjes als die gebruikt worden in vis-spa en ook deze beginnen direct aan je voeten te knabbelen. Dat is echt een vreemd gevoel. Het is een soort raspen wat ze doen. Het doet niet zeer maar het is bijna onmogelijk om je voeten in het water te houden. Veel mensen durfden daarom ook helemaal niet het water in. Als je gaat zwemmen en blijft bewegen doen de vissen overigens helemaal niets. Op de heenweg kwamen wij twee meiden tegen (frans en VS) waar wij een taxi mee hebben gedeeld. Het lag ongeveer 80 km van ons guesthouse af.  Met die twee zijn wij verder de hele dag een beetje opgetrokken. Een leuke dag maar wel helemaal af bij terugkomst.

Ayutthaya

Ayutthaya was de hoofdstad tijdens het Ayutthaya koninkrijk wat bestond van 1350 to 1767. Het was een koninkrijk met een rijke handel. Ook e VOC had hier een basis en de "dutch colony"  is nu een bezienswaardigheid. Ooit een stad met meer dan 1 miljoen inwoners en handelssteden rond de stad van alle grote westerse en oosterse handelsnaties. Het land (toen siam) was Thailand, cambodja en een groot deel van birma samen. De stad is ingesloten door twee rivieren. In en buiten de stad staan tientallen tempelcomplexen (of wat daar van over is) uit de periode 1350-1767. Wij gaan er de komende dagen een aantal bezoeken per fiets en scooter

Vandaag hebben wij, op het reizen na, niet veel gedaan. Een guesthouse gezocht en een beetje door de stad gewandeld. Er zijn diverse bruggen maar ook is het mogelijk om op bepaalde plekken per pond over te gaan. Kosten 4 bath (€ 0,10) p/p.
Onderweg op een paar plekken wat gegeten. Op veel plekken is een soort pannenkoek te koop. Die worden gemaakt van dik beslag (meer deeg). Eenmaal in de pan gaan er een ei en een fijn gesneden banaan in. Dan wordt deze als een enveloppe dichtgevouwen en aan twee kanten in de olie gebakken. Vervolgens room en suiker er op. Heerlijk.

de "wat's" per scooter

Vanmorgen op tijd opgestaan en vervolgens de stad ingegaan om scooters te huren. Voor het waanzinnige bedrag van 4 euro per scooter per dag. Petra wilde achterop dus met twee scooters de stad onveilig gemaakt. Stuk beter dan fietsen moet ik zeggen. Op je gemak met de wind in je haar langs de "wat's". We hebben besloten om de 5 a 6 grootste en mooiste te gaan bezichtigen. Dat betekende wel dat we in alle delen van de stad moesten zijn. Ze rijden hier links dus dat is wel even wennen. De tempels hebben zwaar te lijden gehad van de tientallen keren dat deze stad is veroverd in het verleden. De meeste tempels waren met de grond gelijk gemaakt en je ziet ook bijna geen buddha meer met een hoofd.

Desondanks zie je restanten die de moeite waard zijn en sommige zijn gedeeltelijk gerestaureerd of ze zijn er mee bezig. Onderweg hier en daar even gegeten en gedronken. We zoeken dan wel de echte thaise eettentjes uit. Het eten is hier gewoon erg vers en lekker. Zo veel smaken en verschillende bereidingswijze.
Trouwens opvallend veel Nederlandstaligen hier. We beginnen een gesprek met een toerist eigenlijk alweer in het Nederlands. 4 van de 5 keer zit je dan wel goed.
Op de foto pagina nog wat 'wat' foto's :)

21-07 aangekomen in Sukhothai na een vreselijk warme treinrit van 6 1/2 uur gevolgd door een busrit van ruim 1 1/2 uur. doorweekt van het zweet aangekomen bij ons nieuwe guesthouse. Niet van tevoren geboekt en hij zat bijna vol. Nu zitten wij in een spartaanse kamer met een bed en een fan van 3 bij 3. Voor het eerst ook de klamboe opgehangen want dit hok is niet echt mugdicht. Wel weer lekker goedkoop hoewel € 4,- per nacht zelfs voor dit soort hokken nog steeds redelijk veel is in Thailand. Onderweg lang gesproken met een Belgisch gezin over van alles en nog wat. Het maakte de reis er wel zo prettig op. Morgen gaan we vroeg op pad om fietsen te huren om hier het historische park te verkennen.

Sukhothai

Old city guesthouse - Sukhothai - Thailand

Vanmorgen vroeg opgestaan en rond 7:00 fietsen gehuurd (€ 0,75 per dag) en met de zonsopkomst de historische plekken bezocht. Opvallend is het feit dat de monumenten hier goed onderhouden worden en dat alles zeer ruim is opgezet met prachtige groenstroken en waterpartijen. In alle vroegte waren wij vrijwel de enige bezoekers van deze prachtige plekken. Tegen de tijd dat wij het te warm begonnen te vonden (10:00) kwamen de bussen hun ladingen droppen en werd het druk. Wij waren toen al onderweg om buiten de stad wat plekken te bezoeken waar ook weer helemaal niemand was. Eindelijk eens foto's kunnen maken met zon voor de verandering.

Na een paar uur fietsen en nadat wij de meeste wat's wel bezocht hadden zijn we wat gaan eten en drinken. Vruchtenshakes met veel ijs zijn dan wel erg lekker. Terug bij het guesthouse konden wij ook een andere kamer krijgen met airco wat wel erg prettig was. Ook nu weer een super grote kamer met alles er op en er aan voor een paar euro. Buiten lekker genieten van een kopje koffie of thee van het huis, wat wil je nog meer.

Chiang mai, hiep hiep hoera

Weer een stuk noordelijker getrokken. Na een busrit van 5 uur aangekomen in Chiang mai waar wij een paar dagen blijven. Marc was gisteren (24-07) jarig. 18 jaar geworden. Marc had moederdag vergeten dit jaar en toen hij daar achterkwam gaf hij een toiletrol als kado. Die kon hij natuurlijk nu terugkrijgen als kado. Ergens binnen in de rol had ik opgeschreven wat hij voor kado's had gehad van ons en opa en oma.
Precies op deze dag regende het de hele 24 uur. In de middag daarom naar de bios geweest. De bioscoop was in een enorm winkel centrum. van 5 verdiepingen waarin je uren rond kon dwalen zonder twee keer op dezelfde plaats te komen. Na 'batman'hebben wij daar ook nog wat gegeten en in de vroege avond heeft Marc voornamelijk contact gehad via skype. S'avonds zijn wij uitgeweest. In een leuke kroeg van een Nederlander hebben wij een paar potjes pool biljart gespeeld. Ook had hij bitterballen op het menu staan. Petra kwam daar bij toeval achter en dus een portie voor Marc besteld. En na ruim een jaar smaakt dat wel erg lekker. Omdat wij niet meer regelamtig alcohol drinken hadden we al snel te veel op. Wel erg gezellig met een stel engelsen aangezeten waar Marc later op de avond verder de stad mee in is gegaan.

Naast de bitterballen had deze Nederlandse uitbater ook kroketten en frikandellen. Na een jaar hadden wij daar toch wel erg veel zin in dus vandaag maar direct wezen eten. Smaakten heerlijk en voor Marc had hij er zelfs curry bij.

Filmpje frikandellen en kroketten eten in Chiang mai - noord thailand:

Naast het bovenstaande eten kopen wij ook regelmatig eten op de markt. Veel eten en de manier waarop ze het hier bereiden komt ons niet bekend voor en dat betekend dat wij veel proeven. En dan is het "lekker"of "niet lekker". Vaak weten wij na het proeven nog steeds niet wat wij eten :) Dat geld eigenlijk ook voor heel veel vruchten.
Soms schuiven mensen spontaan aan of worden wij uitgenodigd zoals op de foto bij een groep chinezen. Die eten een soort peperfondue waar vervolgens alles bij gaat. Groenten vlees, vis enz.

27-07 naar de grote markt geweest in Chiang mai. Veel kleding en eten maar ook eten wat je niet verwacht zoals reuze kikker en schildpadden. Die ook niet gegeten. Verder onderweg nog een paar tempels bezocht. Het zijn er hier zo veel dat wij ze al over beginnen te slaan.

Over markten gesproken  ...... iedere zondag is hier een middag en avond markt waar de Enkhuizer jaarmarkt bij in het 'niet' valt en dat vrijwel zonder organisatie (sorry john :)  ). Ik schat zo'n 750 tot 1000 standhouders met werkelijk van alles en nog wat. Overal muziekanten, eettentjes, enz ,enz
Iedereen mag verkopen wat hij wil. Veel mensen maken van 'afval'practige dingen zoals coca-cola producten.
Het eten is op straat echt fantastisch. Ik heb op de foto pagina nog wat verschillende soorten eten apart benoemd. Wij proberen alles wel een beetje uit. Maar lusten vrijwel alles wat er wordt verkocht.

Vandaag zouden wij doorreizen richting Chiang Rai. Echter bij het busstation aangekomen bleek dat het weekend en de dagen er na bijzondere feestdagen zijn. Resultaat veel bussen vol waardoor wij een uur of 6 zouden moeten wachten. Daar hadden wij niet zo veel zin in dus maar weer terug gegaan naar het guesthouse. Nu reizen wij 01 augustus verder. Buskaartjes maar direct gereserveerd :)